Prettige feestdagen!
Langsweg langs NMBS-parking
Variapunt in de gemeenteraad
In de gemeenteraad van november ging een varia-punt over de vele verkeersovertredingen door automobilisten in de weg langs de NMBS-parking voorbij de indoor-parking van de GAZO. De aanbrenger van het varia-punt zei dat deze overtreding meestal niet opzettelijk gebeurde en concludeerde dat er iets schortte aan de leesbaarheid van de verkeersborden. Eerst was er over en weer gepraat tussen hem en de burgemeester. Op het einde trok de burgemeester de juiste conclusie, namelijk dat het een sluipweg is.
Inderdaad gebeurt het dat automobilisten opzettelijk een verkeersovertreding begaan omdat ze niet akkoord gaan met de verkeerregeling. Ze zetten hun eigen mening boven de wet. Fout, maar menselijk. Er wordt getracht een verkeerregeling af te dwingen door verkeersborden. De overtreders vinden echter dat niet het juiste gedrag van hen gevraagd wordt.

Het stadsbestuur zou zich kunnen afvragen of de overtreders een punt hebben. Het niet toelaten van doorgaand verkeer door gewone automobilisten in deze langsweg en deze voorbehouden voor de bussen van de Lijn was een grote vergissing! Het heeft ook tot gevolg dat de Leopold II straat tussen de Stationsstraat en de Tiense steenweg veel doorgaand verkeer moet slikken terwijl dit voorheen een rustige woonstraat was. Het is een - toegelaten - sluipweg geworden.
Het variapunt in de gemeenteraad is aanleiding om te pleiten voor het terug laten benutten van de weg langs de NMBS parking. Dit heeft voordelen voor het verkeer in de beide richtingen, en voor de GAZO-parking, en voor de school in de Gazometerstraat.
Fouten uit het verleden
Eenzijdige prioriteiten hebben geleid tot de beslissing in het verleden om deze langsweg voor te behouden voor de Lijn. De straat langs de NMBS-parking mag behalve door de parkeerders komende van de Tiensesteenweg, enkel gebruikt worden door de bussen van de Lijn. Het gaat in een periode van anderhalf uur tijdens het spitsuur ’s morgens of ’s avonds over ca 14 verplaatsingen x 2 voor beide richtingen samen. Een onveratwoorde onderbenutting van deze infrastructuur!
In de afgelopen tien jaren waren er veel werken in de stationsomgeving die een betere infrastructuur hebben opgeleverd: de langsweg langs de NMBS parking was vroeger minder goed berijdbaar; de Stationsstraat werd heringericht met éénrichtingsverkeer; het stationsplein en de Prins Albertlaan werden opnieuw aangelegd. In de Gazometerstraat kwam er een school. Het project GAZO hield ook een ondergrondse parking in. Er werd ook gesleuteld aan de verkeersregeling. De verkeersregeling sloot niet goed aan bij de vernieuwde infrastructuur en dit heeft aanleiding gegeven tot meerdere problemen.
Er zijn 5 blunders begaan:
1° de langsstraat langs de NMBS parking werd geschikt gemaakt voor doorgaand verkeer <-> het doorgaand verkeer voor gewone automobilisten werd afgeschaft, enkel nog De Lijn;
2° de Sint-Ritaschool kwam in de Gazometerstraat <-> doorgaand verkeer langs de school;
3° de GAZO parking (205 parkeerplaatsen) werd geïnvesteerd <-> deze is niet bereikbaar vanuit de richting van Diest en Nieuw Sint-Truiden;
4° verkeersaders en rustige woonstraten werden verward (woonstraat Leopold II straat; Rijschoolstraat versus Prins Albertlaan);
5° het stationsplein werd heringericht <-> er is enkel toegang vanuit de richting van Tienen via de Gazometerstraat.

De langsweg langs de NMBS parking terug laten benutten
In 2021 werd door het vorig bestuur een advies gevraagd aan studiebureaus The New Drive en MINT over de verkeerscirculatie in Sint-Truiden. Het publiek kon zijn mening geven. Drie scenario’s werden geschetst: scenario 1 met de huidige verkeersregeling, een drastisch scenario 3 met sterke inperking van mogelijkheden voor doorgaand verkeer en een tussenscenario 2. In het scenario 2 en ook in scenario 3 zagen we dat geen doorgaand verkeer meer zou verlopen door de Leopold II straat, door het omdraaien van de verkeersrichting in de Gazometerstraat. De studiebureaus voorzagen dus het weghalen van doorgaand verkeer uit de woonstraat Leopold II straat.
Een betere manier voor het weghalen van het autoverkeer uit de Leopold II straat veronderstelt dat het verkeer de straat langs de NMBS parking benut, zoals het vroeger was. Dit zou ook best in de twee richtingen gebeuren: komende vanuit de richting van Tienen en komende vanuit de richting van Diest. Dit noopt tot opnieuw onderhandelen met de NMBS en met de Lijn die hier thans alleenrecht heeft om door te rijden.
Deze oplossing biedt minstens drie voordelen:
- De woonstraat Leopold II straat wordt niet meer gebruikt voor doorgaand verkeer. In de Leopold II straat en in de Molenstraat kan men een groen woonerf inrichten. Dit zou de buurt opwaarderen.
- De GAZO parking wordt bereikbaar vanuit Nieuw Sint-Truiden en vanuit de richting van Diest. Het potentiële rendement van deze parking wordt zo op slag verdubbeld.
- De Gazometerstraat wordt ontlast van doorgaand verkeer. De rustigere straat biedt een veiligere omgeving van de schooolpoort voor kinderen te voet, per fiets, en door de ouders gebracht met de auto.
hiernaast: drukte in de Gazometerstraat in het piekmoment vlak voor school

De Kiss&Ride die is gemaakt binnen de NMBS parking (parkingplaatsen voor afzetten en ophalen van kinderen dichtbij de schoolpoort en dan terug de parking uitrijden) kan ruimer gepromooot worden bij de ouders. Er is een zebrapad over de langsweg. Als er meer verkeer door de langsweg komt, is een begeleing van kinderen bij het oversteken voor en na de school geen overbodige luxe. Voor treinreizigers is er ook een Kiss&Ride achteraan op de stationsparking voor afzetten en ophalen vanaf de Tiensesteenweg en terug naar de Tiensesteenweg zonder verder door de stad te moeten. Deze verdient ook ruimere bekendheid? Misschien ook plaatsen voorbehouden?
Een bedoeling van de huidige verkeerregeling was wellicht om de doorgaande verbinding vanuit richting Diest naar richting Tienen te bemoeilijken. Dit is verwezenlijkt door doorgaand verkeer toe te laten in de woonstraat Leopold II straat. Vice versa wilde men de doorgaande verbinding vanuit richting Tienen naar richting Diest bemoeilijken. Dat heeft men gedaan door bijkomend verkeer door de Rijschoolstraat te jagen en niet meer door de Prins Albertlaan. Verdraagt de Rijschoolstraat (in één richting) beter doorgaand verkeer dan de Prins Albertlaan (in twee richtingen)? Wanneer straks de fietstunnel onder de sporen is gerealiseerd wordt de Prins Albertlaan flink ontlast van fietsverkeer. Dan verdraagt de Prins Albertlaan terug meer autoverkeer.
Het doorgaand verkeer is ook toegenomen door de Fabriekstraat waar de nieuwe school van HASPO is en waar voor de komende jaren woonontwikkelingen gepland zijn.
In bijgaande schetsen zijn de verkeersstromen aangegeven: enerzijds in de huidige situatie en anderzijds in het voorstel.
huidige verkeersstromen
= = = = : woonstraat
verkeersstromen in het voorstel
= = = = : woon-en schoolstraat
De weg langs de NMBS parking heeft een grote capaciteit voor verkeer en dit zou geen hinder betekenen voor (wooon)omgeving. Geven de geschetste voordelen voldoende redenen om een echte openbare weg te maken van de weg langs de NMBS parking? Opnieuw onderhandelen om terug doorgaand verkeer over de straat langs de stationsparking toe te laten moet mogelijk zijn in het kader van een herinrichting van de mobiliteit in de binnenstad van Sint-Truiden. Er hoort daarbij geen ‘a priori neen’. Een optimale oplossing voor de Truienaar moet het doel zijn; niet een optimale oplossing enkel voor de Lijn.
In een ruimer verband is de weg naar de richting Tienen vanaf het kruispunt van de Diestersteenweg in Melveren die de stad ontwijkt en via de Hasseltse steenweg voert te verkiezen boven de doorkruising van de stad en de weg via de sluipweg Fabriekstraat. De rotonde in Melveren geeft geen voorkeur aan voor een van beide mogelijkheden. Wegen en Verkeer zou het verkeer dat verder de Diestersteenweg neemt naar de stad meer kunnen ontmoedigen. Aan de inrichting van de rotonde kan een kleine ingreep gebeuren. Verkeerremmers kunnen ook geplaatst worden bij voorbeeld onmiddellijk voorbij de rotonde. Onderzoek van de verkeersstromen kan uitzoeken of dit nuttig zou zijn om de sluiproutes te ontmoedigen.
De kern
- In een variapunt in de gemeenteraad werd aangehaald dat veel automobilisten het verkeersbord negeren dat geen verkeer toelaat in de langsweg langs de NMBS parking
- 5 blunders uit het verleden:
1° langstraat langs de NMBS parking <-> doorgaand verkeer werd afgeschaft
2° school in de Gazometerstraat <-> doorgaand verkeer langs de school
3° GAZO parking <-> niet bereikbaar vanuit Diest en Nieuw Sint-Truiden
4° verkeersaders en rustige woonstraten werden verward
5° stationsplein werd heringericht <-> toegang vanuit Tienen via Gazometerstraat
- Een optimale oplossing voor de stad Sint-Truiden (niet voor de Lijn) biedt meerdere voordelen:
° woonstraat Leopold II straat niet meer gebruikt voor doorgaand verkeer; men kan er een groen woonerf maken
° GAZO parking wordt bereikbaar uit Nieuw Sint-Truiden en uit Diest; het potentiële rendement wordt verdubbeld
° Gazometerstraat biedt een veiligere omgeving van de schooolpoort voor kinderen
- Doorgaand verkeer door de Fabriekstraat is ook toegenomen
- Het kruispunt van de Diestersteenweg in Melveren kan ingericht worden zodat de stad meer ontweken wordt door doorgaand verkeer.

Innovatie en technologie
Technologische innovatie
Technologiecentra zijn belangrijk voor innovatie in bedrijven. Sint-Truiden telt twee technologiecentra: PC Fruit en Droneport. Beiden zijn geënt op sectoren die hier sterk aanwezig zijn (fruitteelt) of die hier een geschikt ecosysteem vinden (droneport op de vroegere luchtmachtbasis van het leger). Sint-Truiden mag zich hiermee gelukkig prijzen.
PC Fruit
PC Fruit richt zich op de productie van fruit en dus op de boomgaard. Naast optimalisatie van de bedrijfsvoering zijn doelstellingen van duurzaamheid aan de orde.
Optimalisatie van de bedrijfsvoering was traditioneel gericht op het bestrijden van ziekten en op alsmaar meer mechanisatie en automatisatie. De arbeidsschaarste en de toenemende moeite om seizoenarbeiders te vinden nopen tot verdere automatisatie. Systemen van automatische sturing van de tractor in de rijen en van arbeidsbesparing bij teeltwerkzaamheden en pluk zijn reeds ingevoerd. Aandacht blijft gaan naar nieuwe oplossingen om de hoeveelheid arbeid verder terug te dringen. In de wereld wordt er gezocht naar technische oplossingen. Men is al vele jaren op zoek naar een geschikte versie van de plukrobot.
De afhankelijkheid van extreme weersomstandigheden (vorst, hagel) verminderen is een andere doelstelling. Dit heeft geleid tot een spectaculaire toeneming van hagelnetten in de laatste jaren, vooral bij de kersenteelt.
Precisie- landbouw is nog zo een domein waar de wetenschap zich op richt. Drones kunnen een rol spelen om de inzet van bestrijdingsmiddelen te minimaliseren of de oogst te optimaliseren. Zij kunnen ook helpen bij de vroege detectie van ziekten en plagen.

Duurzaamheid heeft te maken met het verminderen of het bannen van schadelijke spuitproducten. Driftreductie is een doelstelling bij spuitmachines: meer efficiëntie betekent hier minder verlies van spuitproduct die door de wind niet op de juiste plaats terecht komt. PC Fruit heeft destijds een voorname rol gespeeld in het invoeren van de geïntegreerde fruitteelt: minder maar gerichter gebruik van minder schadelijke spuitproducten. Biologische bestrijdingsmiddelen kunnen sommige chemische middelen vervangen. Europa is de drijvende kracht om de schadelijke pesticiden en herbiciden voortdurend te verminderen. De sector en zijn toeleveranciers zijn verplicht om op zoek te gaan naar alternatieven, bij voorbeeld op vlak van het mechanisch onkruid wieden.
Klimaatdoelstellingen zijn ook aan de orde. Er wordt bij voorbeeld ook door PC Fruit geëxperimenteerd met agrovoltaics: energie opwekken in de boomgaard. Onlangs werd een experiment met zonnepanelen boven een frambozenplantage in de kijker gezet.
Droneport
Hoe zit het nog met de Droneport? Neen, het gaat niet over het cafetaria - restaurant maar wel over het incubatiecentrum. Droneport is een initiatief van de Limburgse investeringsmaatschappij LRM, stad Sint-Truiden, JK Invest, en POM Limburg. Droneport opende in 2013 op de voormalige site van de luchtmachtbasis van Brustem. Het is een onderzoeks- en innovatiecentrum voor de technologie van onbemande vluchten. De dronetechnologie belooft ook toepassing in landbouw en fruitteelt. De site omhelst een incubator, een test-site voor drones, en een kleinschalige luchthaven vooral voor recreatie-vluchten. Tot nu toe is het verhaal van Droneport geen succesverhaal gebleken. Grote verliezen hebben zich opgestapeld.
In 2023 kocht Brussels Airport Company 30% van de aandelen over van POM Limburg. Daarmee werd Brussels Airport de grootste aandeelhouder. Dat weerspiegelde hun wens om te experimenteren met onbemande vliegtuigen en in de beveiliging van luchthavens. Het voorstel tot een extra investering van 1,7 miljoen € door de stad zorgde in 2023 voor discussie in de gemeenteraad van Sint-Truiden. De stad is belanghebbende partij voor meer toekomstgerichte werkgelegenheid. Het was daarom goed dat de stad mee aan de wieg stond van dit initiatief. De stad kan evenwel geen toegevoegde waarde leveren aan Droneport. Een verhoging van haar inbreng had dus geen zin. Het voorstel werd dan ook afgewezen in de gemeenteraad.
Een andere belangrijke speler, ADLC uit de haven van Antwerpen, nam in 2025 zijn intrek in Droneport om er te experimenteren met dronetechnologie in last-mile delivery in maritieme en offshore-omgevingen.

Drones kennen civiele toepassingen in industrie, landbouw en diensten. De laatste tijd is er vooral door de oorlog van Rusland tegen Oekraïne meer aandacht voor militaire toepassingen. En in de laatste maanden is de aandacht voor beveiliging sterk aan de orde na incidenten op kritieke plaatsen zoals militaire sites en luchthavens. De wetgeving ter zake is streng maar het schoentje wringt bij de handhaving. Er vond onlangs in Droneport een voorstelling plaats van bedrijven in anti-dronetechnologie.
Het bedrijf Citymesh heeft zich onlangs gemanifesteerd als een speler met een netwerk van drones over het gehele land die vanuit hun hoofdkwartier in Droneport permanent en onmiddellijk klaar staan voor de veiligheid (brandweer, politie, defensie(?)).
Het lijkt eigenaardig dat de Westvlaamse hogeschool VIVES een bachelor- opleiding Drone Applications heeft en de Limburgse technische hogescholen (nog) niet. Zouden hier ook kansen liggen voor HASP-O (vroegere Technicum)?
Het is te verwachten dat het leger in de komende jaren meer belangstelling toont voor de faciliteiten die Droneport biedt. Dit is te meer zo omdat Droneport gesitueerd is op de voormalige luchtmachtbasis in Brustem en omdat Defensie ter plaatse aanwezig is en de school voor onderofficieren van Saffraenberg nabij is.
Bij drones in de land- en tuinbouw worden ook toepassingen in de fruitteelt genoemd. Het lijkt voor de hand te liggen dat de twee innovatiecentra in Sint-Truiden samenwerken. Hierover valt voorlopig weinig concreets te vernemen.
Een minder ernstige kant betreft drones als populair speelgoed.
Sociale innovatie
Sociale innovatie is het ontwikkelen en invoeren van nieuwe ideeën en oplossingen om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
Sommige succesvolle innovaties van de voorbije twintig à dertig jaren die beantwoorden aan een maatschappelijke realiteit zijn relevant voor een lokaal bestuur: vb. een buurtrestaurant, een sociaal verhuurkantoor voor woningen in private eigendom, kangoeroewoningen en collectieve woonvormen à la vivre en béguinage.
Voor burgers is er de deel-economie (deel-auto’s, -fietsen, -steps). De bakfiets is een product maar de maatschappelijke invoering ervan is te catalogeren als sociale innovatie. Smart Cities draait om steden die sociale innovaties gedreven door digitale technologie invoeren.
De kern
- PC Fruit richt zich op optimalisatie van de bedrijfsvoering in de boomgaard: bestrijden van ziekten en plagen, arbeidsbesparing, gevolgen van extreme weersomstandigheden verminderen, precisielandbouw
- Duurzaamheid wordt nagestreefd via driftreductie, geïntegreerde fruitteelt, minder schadelijke bestrijdingsmiddelen, opwekking van energie
- Tot nu toe is het verhaal van Droneport geen succesverhaal
- De participatie van Brussels Airport brengt hopelijk beterschap
- Er is nieuwe aandacht van defensie en voor beveiliging
- Toepassingen in de fruitteelt zijn niet zichtbaar
- Maatschappelijke uitdagingen leiden tot sociale innovaties; ook relevant voor een lokaal bestuur
Samenvatting van gedane voorstellen
Hierna zijn de voorstellen samengevat die in deze website tot nog toe zijn gedaan. De volgorde volgt de indeling van de website: verkeer, wonen, werken, en omgeving. Het gaat om 120 voorstellen, van zwaarwichtig tot lichtvoetig.
Enkele voorstellen zijn intussen gerealiseerd of deels gerealiseerd. Zij zijn aangeduid met een klein of groot vinkje. Het merendeel is niet gerealiseerd. Sommige voorstellen kunnen niet onmiddellijk in realiteit omgezet worden bij gebrek aan middelen of omdat zij een langere voorbereiding vergen. Hopelijk worden in de komende periode meer stappen gezet in de aangegeven richting.
VERKEER
Voor VERKEER gaat het om 30 voorstellen
Toegang tot parking veemarkt vanaf Speelhoflaan en parkeerinrichting onder de hal
bereiken parking via ondergrondse toegang Speelhoflaan ___
lang-parkeren en wonen, met realisatie van grondwaarde ___
Heraanleg Europaplein met ondergrondse parking
enkele rijrichting in Tongerse en Luikersteenweg ___
ondergrondse parking, één of twee verdiepingen ___
Veilig naar school
fietsen promoten ___
schoolrijen en ophaalhavens ___
Projecten voor de ringwegen
wal ter afscherming van Zepperenweg van geluidshinder ___
parallelweg ter ontlasting van de Kattenstraat ___
tunnel onder omleidingsweg tussen Tongerse en Luikersteenweg ___
geluidsschermen langs de omleidingsweg ___
Twee vreemde keuzes
doorgaand verkeer in Leopold II straat leiden langs NMBS-parking ___
verkeer door Haardstraat terug leiden via de Parkstraat ___
Ideeën voor verkeerscirculatie
op termijn: beveiligde fietsroute langs Naamsevest met bomen ___
woonerven en verkeersarme straten binnen de fietsring _v_
Parkeren
omdraaien rijrichting -> parkings C.C. en Minderbroedersplein, géén toegang Clockemstraat ___
digitale informatieborden moeten ook aanbod op grotere pleinen aangeven _v_
parkings op Groenmarkt en bovenste deel Diesterstraat wegnemen ___
Wandel- en fietsring op de vesten
scheiden voetganger (bleke dolomiet) en fietser (buitenkant; zwarte dolomiet) ___
De Breendonkstraat
stoepen verbreden ___
Eerste stappen naar een verkeersluwere binnenstad
Stapelstraat verkeersvrij tijdens de zaterdagmarkt ___
animatie op Grote Markt tijdens zaterdagnamiddagen i.p.v. parkeren ___
Grote Markt verkeersvrij houden in de zomermaanden ___
Verkeerscirculatie in de Stapelstraat, Clockemstraat, Sint-Anneke en de Montenakenweg
In de Stapelstraat moeten de stoepen verbreed ___
voorrangsregel op het kruispunt aan de Naamsepoort veranderen ___
rammelstrook om verkeer weg te houden van huizen in Sint-Anneke ___
herinrichten kruispunt Montenakenweg met Ziekerenweg ___
Parkeergebouw Centrumparking
toegang: verbreding straat en duidelijkere scheiding tussen in en uit ___
liften en de aankleding opfrissen ___
technische oplossing voor smalle vakken te onderzoeken ___
camera's voor veiligheid; plaatsen voorbehouden voor dames ___
WONEN
Voor WONEN gaat het om 10 voorstellen
Herbestemming van de Minderbroeders-site voor wonen
wonen voor bejaarden in de gebouwen van de Minderbroederssite ___
Rotatie op woningmarkt omarmen
verhuizen naar centraal appartement aanmoedigen bij alleen vallen ___
Woningen voor senioren
bijkomende woningen die aangepast zijn voor bejaarden _v_
Lege plekken en ruimte
onderhandelingen voor lagere aantallen dan toegelaten ___
Technicum: behoud van gebouwen en uitbreiding van stadspark ___
Béguinages voor senioren
bejaardenhuisvesting op rustige plekken in het stadshart, herinnerend aan verleden ___
autonomie, gezamenlijke ruimten en activiteiten, en kleinschaligheid ___
Woonverkavelingen door de stad in Rochendaal en in Velm faseren
fasering voor beide zones kan leiden tot 95 à 115 kavels in de eerste 6 jaren ___
Verschuivingen op de woningmarkt
meer private woningen voor sociale verhuur ___
de stad mag niet te veel bouwkavels ineens op de markt brengen ___
WERKEN
Voor WERKEN gaat het om 18 voorstellen
Industriezones
aandacht voor recyclage van bedrijfsgebouwen wanneer bedrijven stoppen ___
Winkelleegstand wegwerken; winkelleegstand vandaag
versterking van aantrekkelijke kern nodig; afremmen in periferie _v_
slimme krimp faciliteren ___
inkrimpen van kernwinkelgebied ___
optische en tijdelijke maatregelen (vitrines) ___
gesprekken met eigenaars ook over verder gaande investeringen _V_
moratorium op winkels en op diensten in stadsrand ___
consumptie-parkeren via Shop & the City ___
netheid van stoepen; groepsaankoop mogelijk voor poetsen ___
Leegstandstaks, voor en tegen
reglement moet mogelijkheden voor ontheffing bevatten ___
Ijdele hoop vs. realistische kijk op handels-leegstand
aanpassing van afbakening kernwinkelgebied dringt zich op ___
samenvoegen van kleine panden ___
premiestelsel voor omvormen naar wonen ___
Kantoren voor flexibel werken
gebouw voor kantoorfunctie aan station met o.a. telewerken ___
Stadskantoor
grondschotel à Kazernevest is bestemd voor gemeenschapsvoorziening ___
site van de vroegere Atheneum meenemen in de beslissing ___
nu beslissing voor definitieve huisvesting doorpakken: geen vertraging ___
Sint-Truiden, stad met financiële zorgen
patrimonium verkopen o.a.in Velm, Rochendaal en gronden voor appartementen ___
OMGEVING
Voor OMGEVING gaat het om 63 voorstellen
Fruitmuseum in Speelhof
Een bezoekerscentrum en fruitmuseum in het Speelhof ___
Hoge Vesder en Vissegatstraat
haag planten op de rand van het talud achter de bomen ___
Peer-en appelgebouw
gebouwen in vorm en kleur van appel en peer op veemarktsite ___
Groen in de stad
groene vesten doortrekken (Naamsevest en Schurhoven) ___
binnengebieden terug open en groen: 9 binnengebieden ___
aanleggen geveltuinen aanmoedigen _v_
bewoners als vrijwilligers onderhoud stedelijk groen o.a. Minderbroederstuin ___
Hoogstamboomgaarden bewaren: hoeveel en hoe?
Vlaamse Gewest moet verantwoordelijkheid nemen ___
instrumenten: ruimtelijke ordening, subsidies, inschakelen van organisaties _V_
clusters langs fietsroutenetwerk ___
belevingsboomgaard Speelhof en/of Volmolen ___
Randanimatie op de zaterdagmarkt
animatie organiseren: visueel, wisselend, opvallend, prettige verbazing, kinderen ___
Toerisme in Landschapspark Haspengouw
thema ‘fruit’ ___
bijkomend vakantiedorp ___
voorzieningen voor kinderen en ouderen ___
verrijking verblijf in B&Bs en fietscafés: fruit, natuur, erfgoed ___
veldbloemen en verfraaiingen (hoevepoorten, bebloeming, landschapskunst) ___
het culinaire promoten ___
‘Eroica’ : fiets-evenement in landschap met retro-fietsen ___
Een golfterrein in Sint-Truiden?
golfterrein: werk met werk maken bij sanering van stortplaats te Melveren ___
Middenstand en verkeersorganisatie
meer gelegenheden met Markt verkeersvrij; vb. zaterdagnamiddag en in zomer ___
doorkruising stad via Zoutstraat moet afgeschaft worden ___
autoluwe binnenstad _V_
bedoeling van Shop&Go parkeerplaatsen is boodschap ___
Vrije tijds-voorzieningen voor jeugd en voor senioren
jeugdcafé met enige afstand ten opzichte van woonomgevingen ___
fuif-infrastructuur van de Gazo meer gebruiken _v_
het paviljoentje in het park meer inschakelen voor senioren ___
Carnaval
Humor en spot zouden nog meer aan bod kunnen komen _v_
zangers, orkesten, tekstschrijvers, geluidstechnici, en carnavalsgroepen samenbrengen ___
professionele begeleiding aanbieden via regisseurs en choreografen ___
geen landbouwtrekkers of camions ___
Welke toekomst voor het Domein Speelhof?
stoppen werken na casco-restauratie, geen indoor-speeltuin _v_
hoofdgebouw als toeristisch onthaalcentrum en attractie voor bij slecht weer rond fruit ___
fructuarium valoriseren als belevingsboomgaard met meidoornhaag ___
kinderboerderij met wolvarken, zwart schaap, geit met kleren ___
waterlelies of bootjes op het water ___
mini-golf ___
doorgang naar camping voor mobilhomes in Melveren ___
Kunst in de publieke ruimte
muurschildering op de hoek van de Capucinessenstraat met het plein van het C.C. ___
kunst in leegstaande etalages zou volkse cultuur bevatten zoals cartoons en strips ___
een opfrisbeurt in de tunnel onder het spoor met wandschildering ___
Op safari met twee wielen
thematisering van het fietsroutenetwerk in de streek rond fruit ___
aanduidingen van wat er te zien is aan het binnenkomen van dorpskommen ___
foto-safari kan in de vorm van een zoektocht in het buitengebied ___
foto’s van fruit kunnen onderwerp zijn van jurering ___
een safari naar opnames van geluiden uit de natuur ___
Landschapstoerisme
tijd om te bewijzen dat landschapstoerisme meetelt in erkend landschap Haspengouw ___
Ideeën voor horeca
de aardbeiboom in Luilekkerland Sint-Truiden (vroegere Venise) ___
Midden- en Oost-Europese specialiteiten (covrigi, dessert-pannenkoeken, kaiserschmarrn) ___
erfgoedcafé 't Proupel Vèrke met gesproken vertellingen ___
Stad verfraaien
de stedelijke diensten kunnen renovaties stimuleren ___
het park, geveltuintjes, woonerven kunnen beter ___
burgers beter betrekken bij groenonderhoud ___
kleur en geur en bloembakken ___
de burgers moeten hun steentje bijdragen om de stad proper te houden _v_
Toerisme & recreatie in Sint-Truiden
het thema fruit als speerpunt ___
meerdaags toerisme op het fietsroutenetwerk ___
het Festraetsuurwerk hoort niet thuis in het begijnhof; beter in hart van de stad ___
hanengekraai in de dorpen doet denken aan de tijd van toen ___
een klein budgetvriendelijk vakantiedorp voor gezinnen met kleine kinderen ___
bebloeming levert een bijdrage aan verfraaiing van steden en dorpen ___
Kleine historische steden in de Europese Unie
samenwerkingsproject over combinatie van erfgoed en functioneren van de stad ___
10 thema's: erfgoed, decorfunctie van erfgoed, verfraaiing, winkelgebeuren, specifieke doelgroepen, huisvesting, verkeerscirculatie, waterloop, omgeving rondom, klimaat ___