In de rubriek VERKEER gaat het over een voorstel voor de Speelhoflaan en de parking op de veemarkt, een voorstel voor het Europaplein, projecten voor Wegen&Verkeer, woonstraten die verkeersstraten geworden zijn, de verkeercirculatie, het parkeren, naar school gaan, de fietsring, etc.
Parkeergebouw Centrumparking
De Grote Markt en de Centrumparking
Een punt in verband met het parkeren in de stad is: parkeren op de Grote Markt versus parkeren in de Centrumparking. De vraag daarbij is: kan de Grote Markt (bij meer gelegenheden of altijd) autovrij gemaakt worden? Veel hangt in de discussie over dit punt af van de kwaliteit van het alternatief in de Centrumparking. Op de Grote Markt zijn 98 parkeerplaatsen, in de Centrumparking zijn er 244 parkeerplaatsen. Op zondag 3 augustus in de voormiddag stond de Grote Markt vol met auto’s. Op hetzelfde moment was de Centrumparking bijna helemaal leeg. Op vrijdagavond 8 augustus omstreeks 19 u hetzelfde. Op zondagvoormiddag 10 augustus hetzelfde. De betrokken dienst weet allicht meer over de bezetting van deze parking.
Een aantal voorstellen kunnen in dit verband gedaan worden.
Veranderingen in de verkeerscirculatie
Omdraaien van de rijrichting naar de parkeerpleinen van het Cultureel Centrum en het Minderbroedersplein levert drie zaken op.
1° Ten eerste zou het Minderbroedersplein dan niet meer toegankelijk zijn vanuit de richting van Tienen (door de Stapelstraat en de Colckemstraat). De toegang vanuit deze richting zou afgesloten worden. Dit heeft als gevolg dat een taakverdeling ontstaat waarbij de auto’s komend vanuit de richting van Tienen het parkeren in de Centrumparking als logische oplossing gaan zien, en dat de auto’s komend uit de richtingen van Tongeren en Luik gaan parkeren op de pleinen van het Cultureel Centrum en het Minderbroedersplein.
2° Ten tweede ontlast dit het stadscentrum van verkeer door de Luikerstraat en de Minderbroedersstraat.
3° Ten derde moet dan de rijrichting omgedraaid worden aan het Cultureel Centrum in de Pater Damiaanstraat, en is het inrijden van deze straat vanuit de Naamsevest dan gemakkelijker dan het uitrijden daar want men hoeft in de hoofdrichting komende van het Europaplein het verkeer niet te kruisen.

Een andere maatregel kan de passage te voet naar de Markt aangenamer en veiliger maken door het autoverkeer in de Clockemstraat drastisch te verminderen. Het gaat dan om minder verkeer door de Stapelstraat te sluizen. De verandering van de voorrangsregel aan het kruispunt Clockemstraat - Spaansebrugstraat - Naamsesteenweg - Naamsevest (voorrang van rechts in plaats van voorrang voor de Clockemstraat) kan reeds veel verschil maken.
Deze maatregelen zouden tot meer gebruik van de Centrumparking leiden.
Aanpassingen in de Centrumparking
De Centrumparking is sinds enkele jaren eigendom van de stad, maar wordt nog uitgebaat door de vroegere eigenaar INDIGO. Ze heeft behoefte aan een grondige opfrissing.
Soms staat deze parking leeg, maar op drukke momenten (zaterdag voormiddag) staat er een file en dan wordt de verkeersdoorstroming in de Spaansebrugstraat gehinderd. Er moet iets gedaan worden aan de toegang tot dit parkeergebouw. De infrastructuur is aan een opfrisbeurt toe aan de ingang vanaf de Spaansebrugstraat en aan het wegdek in het kort stukje straat naar de parking. De draaicirkel om de parking in te rijden lijkt een probleem, zo getuigt het omver gereden paaltje aan de inrit. Een auto die inrijdt en tegelijkertijd een auto die uitrijdt, dat is een moeilijke zaak die niet vlot verloopt. Dit zou misschien kunnen verholpen worden door een kleine verbreding van de straat en door een duidelijkere scheiding tussen de richtingen ‘in’ en ‘uit’. De uitrit kan meer ruimte innemen aan de zijde van het stadscentrum. Een volle witte lijn zou duidelijk maken dat deze straat niet mag gebruikt worden om naar het centrum te rijden.
De liften verdienen een opfrisbeurt.
Hiernaast: scheiding van rijstroken aan Stayen
Het parkeergebouw is niet up-to-date. De parkeervakken zijn smaller dan de huidige norm is. Het veiligheidsgevoel kan beter. De aankleding kan aangenamer.
- Is de breedte van de parkeervakken een echt probleem in de ogen van de mensen of is het een vermeend probleem? Indien het als een echt probleem wordt ervaren, moet het zo mogelijk aangepakt worden.
- Kunnen een aantal parkeervakken verbreed worden ten koste van minder parkeercapaciteit?
Bij smalle parkeervakken is het moeilijk om de deur te openen zonder de wagen ernaast te raken. Praktische mensen hadden vroeger een oplossing om de limieten van een auto aan te duiden: een tennisbal aan een koordje die tegen de voorruit bengelt geeft aan tot hoe ver naar voor een auto kan rijden in een garage. Dit eenvoudig principe kan toegepast worden op de scheiding van de ene auto met de auto’s ernaast, om de portieren vooraan aan weerskanten te beschermen. Misschien is een bevestiging van het koordje aan de bovenkant niet ideaal. Misschien benadrukt dit het risico om de auto ernaast te raken in plaats van het gevoel te geven dat er geen probleem meer is? De perceptie moet ook onderzocht worden. Is een oplossing aan de onderkant beter? Dan zou een bol op een staaf op circa 40 cm van de vloer (zoals een (sier)ui op zijn stengel) een oplossing kunnen brengen. Wanneer de bol op de staaf aangeraakt wordt door een portier moet hij eerst meegeven en dan terug recht veren. Misschien moet er een horizontale staart aan de bol in mousse zijn die tot voorbij de rand van het portier komt? Uiteraard moet de oplossing bestand zijn tegen vandalisme en mogen de materialen niet vlug verslijten. Dit technisch probleem zou men buiten in het professionele circuit kunnen voorleggen aan mensen van het Technicum. Zij zouden een geschikte oplossing kunnen uitdokteren. Geeft dit fantasierijk voorstel een antwoord op een reëel obstakel?
- Het gevoel van onveiligheid is een aandachtspunt in ondergrondse garages. Vooral onder vrouwen is dit een belangrijk punt. Het veiligheidsgevoel verhogen kan door nog meer camera’s, ook in de omgeving van de liften, en door beelden van deze camera’s op een scherm te tonen. Dit laatste zou het vertrouwen in het systeem kunnen vergroten. Mensen zouden de boodschap kunnen krijgen dat de politie de beelden bekijkt en regelmatig patrouilleert in het parkeergebouw (vlakbij).
- Er kunnen een aantal parkeerplaatsen voorbehouden worden nabij de uitgang voor dames die alleen zijn om hun wagen te komen parkeren en voor gehandicapten.
- Continue rustgevende muziek zou welkom zijn.
- Licht is er voldoende. Witte muren zijn goed; misschien zijn lichte pastelkleuren leuker? Misschien kan de aankleding luchtiger gemaakt worden bij voorbeeld door muurschilderingen die kinderen grappig vinden.
- Er zou een systeem kunnen zijn om de geparkeerde wagen gemakkelijk terug te vinden.
- Ook de vrije plaatsen kunnen aangeduid worden door een systeem met sensoren en groene of rode lichtjes dat aanduidt of een plaats bezet is.
- Een perceptie-onderzoek op basis van de gekozen maatregelen is aangewezen.
Dit alles samen en ineens aanbrengen kan een élan geven aan deze parking.
De Kern
Parkeergebouw Centrumparking
- Op de Grote Markt zijn 98 parkeerplaatsen, in de Centrumparking 244
- Op sommige dagen staat de Grote Markt vol met auto’s, terwijl de Centrumparking bijna helemaal leeg is
- Omdraaien van de rijrichting naar de parkeerpleinen van het Cultureel Centrum en het Minderbroedersplein levert op:
1° taakverdeling: uit richting van Tienen = parkeren in Centrumparking
uit richtingen van Tongeren en Luik = parkeren aan C.C. en Minderbroeders
2° ontlasting van het stadscentrum van verkeer
3° inrijden Pater Damiaanstraat is gemakkelijk vanuit de richting van het Europaplein
- Voorrang van rechts aan kruispunt Clockemstraat - Spaansebrugstraat - Naamsesteenweg – Naamsevest
- Toegang parkeergebouw: verbreding van straat en duidelijkere scheiding tussen richtingen ‘in’ en ‘uit’
- Liften opfrissen
- Parkeervakken in gebouw zijn smaller dan de norm: echt of vermeend probleem?
- Technische oplossing voor smalle vakken te onderzoeken
- Veiligheidsgevoel verhogen door nog meer camera’s en beelden tonen
- Parkeerplaatsen voorbehouden voor dames en gehandicapten
- Kan de aankleding luchtiger?
- Systeem voor terugvinden geparkeerde wagen, en vrije plaatsen aanduiden

De verkeerscirculatie in de Stapelstraat, Clockemstraat, Sint-Anneke en de Montenakenweg
De Stapelstraat
In de Stapelstaat zijn er twee zaken aan de orde.
- Er zijn kansen gemist om werkelijk brede voetpaden te maken. Jammer, hierdoor wordt niet de sfeer geschapen van een bijna-winkelwandelstraat. Integendeel: twee voetgangers kruisen met moeite en heel omzichtig; kruisende paraplu’s: hoger/lager en pas op met die pieken voor de ogen; moeder en dochter flaneren arm in arm: niet hier! Een ongelooflijke flater die kan gecorrigeerd worden. Er kan geopteerd worden om de parkeerplaatsen in het bovenste deel van de Stapelstraat allemaal weg te nemen. Het gaat om 5 + 5 = 10 parkeerplaatsen. Ook onderaan in de Stapelstraat kunnen parkeerplaatsen weggenomen worden om de stoepen te verbreden.

2. De Stapelstraat slikt te veel doorgaand verkeer. Het gaat om verkeer dat niet op de Grote Markt moet zijn.
Een eerste oplossing hiervoor is het omdraaien van de rijrichting naar de parkeerplaatsen op het plein van het Cultureel Centrum en het Minderbroedersplein: in langs de Pater Damiaanstraat en uit langs de Clockemstraat. Dit zou vanaf het Europaplein een gemakkelijkere toegang tot deze parkingzone verlenen namelijk langs de Naamsevest, hetgeen de binnenstad minder zou belasten. Bovendien kan de mogelijkheid tot toegang uit Clockemstraat tot de parking op het Minderbroedersplein weggenomen worden. Dit zou ertoe leiden dat vanaf het station de Stapelstraat en de Clockemstraat minder gebruikt worden om deze parking te bereiken. Autobestuurders zouden meer gebruik maken van de Centrumparking of de nieuwe toegang nemen vanaf de Naamse Vest.
Het doorgaand verkeer in de Stapelstraat kan verder ontmoedigd worden door de voorrangsregel op het kruispunt aan de Naamsepoort te veranderen: geen voorrang meer voor wie uit de stad komt, maar voorrang van rechts.
Een tweede manier om doorgaand verkeer door de Stapelstraat te ontmoedigen heeft zich voorgedaan aan de kruising met de fietsring. Daar zijn bomen tot dicht tegen de straat geplant en is de voorrang voor de fietsring duidelijk gemaakt. Zo is een effect van een poort gecreëerd.

Alternatieve routes
Als het verkeer door de Stapelstraat effectief ontmoedigd wordt, zal het een andere weg moeten vinden. Er kan voor een goed alternatief gezorgd worden.
- Het eerste alternatief kan eenvoudigweg bestaan uit het doorlaten van de verkeersstroom naar de Tiensesteenweg over de straat langs de parking van de NMBS. Enkel toelaten van de bussen van de Lijn heeft geleid tot een onverantwoorde onderbenutting van deze infrastructuur. Indien men hier terug verkeer toelaat, kan men de stad uit in de richting van Tienen, of naar de Montenakenweg voor andere richtingen. Dit ontlast meteen de Leopold II straat die in feite een woonstraat is en waar dan de mogelijkheid geboden wordt dat daar een woonerf tot ontwikkeling komt.
- Met het voorgaande is de verkeersstroom al flink gekrompen. Hetgeen overblijft kan door Sint-Anneke naar de Naamsepoort en verder. Het wegdek in Sint-Anneke is recent vernieuwd en aangepast zodat het geschikt is om deze stroom op te vangen. Om de overlast voor de buren beperkt te houden, kan het verkeer verplicht worden om zich helemaal links van de straat te houden in een nauwe strook. Een rubberen rammelstrook zoals thans bestaat aan de school in de Jodenstraat kan aangebracht worden aan de kant van de huizen en de parkeerplaatsen.

De Montenakenweg
De Montenakenweg kan een flinkere rol opnemen als alternatief voor het verkeer komende uit de richtingen van de Diestersteenweg en van Nieuw Sint-Truiden die langs het station komen maar die geen bestemming hebben in het centrum en die richting de Naamsesteenweg, de Luikersteenweg, de Tongersesteenweg of de Hasseltsesteenweg moeten. Het kan deze stroom rechtstreeks kanaliseren naar de omleidingsweg.
De snelheid van het verkeer wordt getemperd door de boompjes die de verkeersstraat versmallen. Dit is goed want dat houdt het leefbaar voor degenen die er langs wonen. Zou het remmend effect nog kunnen versterkt worden door een onderbroken witte lijn in het midden die de snelheid meer tempert wanneer er geen tegenligger aankomt?

Een moeilijk punt is het kruispunt van de Montenakenweg met de Ziekerenweg. Deze takt schuin aan. Dit maakt dat het kruispunt groot en on-overzichtelijk is en onveilig aanvoelt voor auto’s maar ook voor fietsers en voetgangers die voorbij dit kruispunt moeten. Dit probleem zou zich minder voordoen indien het een klassiek kruispunt zou zijn met haakse aansluiting. Dat zou kunnen verwezenlijkt worden mits het uiteinde van de Ziekerenweg iets gebogen wordt tot een rechte hoek met de Montenakenweg. Het kapelletje op de hoek en een deel van het groenparkje moeten dan wijken.
Hiernaast: zicht van bovenaf op de voorgestelde toestand
huidige situatie
De kern
Verkeerscirculatie in de Stapelstraat, Clockemstraat, Sint-Anneke en de Montenakenweg
- In de Stapelstraat moeten de stoepen verbreed worden om er een bijna-winkel-wandelstraat van te maken
- Er is te veel doorgaand verkeer in de Stapelstraat dat niet op de Grote Markt moet zijn
- Het omdraaien van de rijrichting naar de parkeerplaatsen op het plein van het Cultureel Centrum en het Minderbroedersplein geeft een eerste oplossing
- De tweede oplossing is gerealiseerd: voorrang van de fietsring geeft het effect van een poort
- Het leiden van de verkeersstroom naar de Tiensesteenweg over de straat langs de parking van de NMBS levert een goed alternatief voor verkeer door de stad
- Een rubberen rammelstrook kan de verkeersstroom in Sint-Anneke weghouden van de huizen en de parkeerplaatsen
- De Montenakenweg kan een flinke rol opnemen in het kanaliseren van verkeer naar de omleidingsweg
- De boompjes zorgen reeds voor een tempering van de snelheid
- het kruispunt met de Ziekerenweg kan heringericht worden.

Eerste stappen naar een verkeersluwere binnenstad
De stad zou eerste stappen kunnen zetten naar een verkeersluwere binnenstad.
1° Stapelstraat verkeersvrij tijdens de zaterdagmarkt
Het verkeer door de Stapelstraat tijdens de zaterdagvoormiddag is per definitie verkeer dat niet op de Grote Markt hoeft te zijn. Neem dit verkeer weg en er ontstaat ruimte om de voetganger in het midden van de straat te laten gaan in plaats van enkel op de plaatselijk smalle stoepen.
2° Sterke beperking van het verkeer in de binnenstad tijdens zaterdagnamiddagen
Geen parkeren op de Grote Markt op zaterdagnamiddag. In plaats daarvan vaak animatie op de Grote Markt en kijk erop van op de terrassen.
De regeling met gereduceerd verkeer in de Luikerstraat zoals tijdens de voormiddag want er hoeft geen verkeer naar de Grote Markt. Ook weren van doorgaand verkeer in de Stapelstraat zoals hiervoor voorgesteld voor de voormiddag.
3° Grote Markt verkeersvrij houden in de zomermaanden
Het voorbeeld van Dendermonde kan inspireren om de Markt tenminste autovrij te maken tijdens de zomer. Voor auto’s die gehandicapten of mensen die slecht te been zijn aan boord hebben kunnen er vijftien of twintig staanplaatsen strikt worden voorbehouden op het Minderbroederplein, vlak bij de Grote Markt.
In Vlaanderen is de Oude Markt in Leuven al heel lang verkeersvrij; Sint-Niklaas heeft al lang een verkeersvrije markt met parking daaronder; Turnhout heeft een verkeersvrije markt evenals Lier behalve ’s ochtends en s’ avonds; sinds een aantal jaren heeft ook Oudenaarde bijna geen parkingplaatsen meer op het marktplein.
De grote centrale pleinen (ca 1 ha of meer) in de buurlanden zijn altijd zonder parkeerplaatsen voor auto’s: in Middelburg en Goes; in Cholet, St-Quentin, Bastia, Salon-de-Provence, Charleville-Mézières en Arras; in Wolfenbüttel, Gotha, Wismar, Coburg en Altenburg.
Zou Sint-Truiden achter(lijk) blijven?

4° Omdraaien van de rijrichting voor de parkings van het Cultureel Centrum en het Minderbroedersplein
De parkings aan het Cultureel Centrum en Minderbroedersplein zijn te beschouwen als één geheel, waar 107 wagens kunnen parkeren. Men kan de rijrichting omdraaien: in langs de Pater Damiaanstraat vanuit de Naamsevest en uit langs de Clockemstraat.
Dit voorstel zou vanaf het Europaplein een gemakkelijkere toegang tot deze parkingzone verlenen namelijk langs de Naamsevest, hetgeen de binnenstad minder zou belasten.
Het wegnemen van de mogelijkheid tot toegang uit Clockemstraat tot parking Minderbroedersplein zou ertoe leiden dat vanaf het station de Stapelstraat en de Clockemstraat minder gebruikt worden om de parking van het Minderbroedersplein te bereiken. Autobestuurders zouden meer gebruik maken van de Centrumparking of de nieuwe toegang nemen vanaf de Naamse Vest.
De kern
Eerste stappen naar een verkeersluwere binnenstad
1 Stapelstraat verkeersvrij tijdens de zaterdagmarkt
2 Beperking van het verkeer tijdens zaterdagnamiddagen
3 Grote Markt verkeersvrij houden in de zomermaanden
4 Omdraaien van rijrichting voor de parkings van het C. C. en het Minderbroedersplein

de Breendonkstraat
Vitrinekunst
In het pand van Klaarchitectuur prijken humoristische kunstwerkjes in de vensteretalage. Ze kunnen inspiratie bieden voor het voornemen om kunst in leegstaande vitrines in de winkelstraten te brengen: doordenkertjes met een knipoog.
Interessante architectuur
Iets verder zijn enkele panden met een interesssante achitectuur maar die er een beetje verwaarloosd uitzien.
Hiernaast de drie panden met speciale bouwstijl

Aan de overkant is er een pand met ook een interessante architectuur dat thans na jaren van leegstand gerenoveerd wordt.
Smalle stoepen
Te smalle stoepen zijn niet nuttig, want zij doen voetgangers in de straat gaan.
Mogelijk zijn rioleringswerken gepland in de komende jaren. Dan zou de straat heringericht worden en dan is de verbreding van de stoepen aan de orde. Indien geen rioleringswerken in het vooruitzicht zijn, dan kan het volgende misschien van pas komen.
Verbreding van de voetpaden tegen een lage kostprijs zou misschien kunnen mits één tegel erbij en de boordsteen verplaatsen, en de watergoot te frezen (2 cm diep) in het asfalt. Dan moet enkel een uitneembaar metalen deksel ter hoogte van de waterslokker in de stoep verwerkt worden om het water eronder naar de rioolkolk te leiden. Indien dit technisch doenbaar is, zou dit een opwaardering betekenen van een enigszins verwaarloosde woonstraat.
Eén tegel erbij aan weerszijden van de straat (2 x 30 cm = 60 cm) meer zou reeds een flinke verbetering zijn. Er moet natuurlijk altijd een doorgang voor de brandweer gewaarborgd worden. Er zijn ook technische normen voor het nieuw aanleggen van straten. Er blijft dan een minder breed rijvak voor de automobilist, maar dit hoeft geen probleem te zijn wanneer de auto geen voorrang meer krijgt op de zwakke weggebruiker. Misschien moeten er dan op sommige plaatsen een paar parkeervakken sneuvelen om voldoende straatbreedte te houden.

Wandel- en fietsring op de vesten
Ook voetgangers maken gebruik van de Vesten
De fietsers op de vesten ontmoeten gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de Tichelrijstraat, Nieuwpoort, de Cl. Cartuyvelstraat, de Abdijstraat, de Diesterstraat, de Zoutstraat, de Kazernestraat, de Stapelstraat en de Clockemstraat. De fietsers krijgen voorrang op deze kruisingen.
Meer fietsers die op een veilige manier in de binnenstad circuleren is een welkome zaak. Aandachtspunt zijn de infrastructuuringrepen op de oversteekplaatsen.
Op de historische vesten is de voetganger thans de prioritaire ruimtegebruiker, meer dan de fietser, en was lange tijd de enige gebruiker. De voetganger kon tot nog toe vrijelijk en zonder risico de openbare ruimte van de vesten innemen over de volledige breedte. Het gaat ook over kleine kinderen die vaak onvoorspelbaar van hier naar daar bewegen. Het uitlaten van de hond op de Vest komt ook veel voor; de hond wil vaak een grotere plaats innemen. Voetgangers zijn vaak met meerderen en het zou zeer spijtig zijn indien ze achter elkaar in plaats van naast elkaar moeten gaan. Veel bejaarden die niet zo goed te been zijn, maken een wandelingetje langs de groene vesten. Deze prioritaire gebruiker zou plots een zwakkere weggebruiker worden ten opzichte van de fietser. Zelfs indien er geen zware verkeersaccidenten te verwachten zijn, is er een verminderd gevoel van veiligheid voor de hoofdgebruiker.
Een scheiding van fietsers en wandelaars - met kinderen en bejaarden - is de realiteit aan de zeedijk aan de kust.
Men kan aparte zijden kiezen voor fietser en voor voetganger, bij voorbeeld fietser aan buitenzijde en voetganger aan stadszijde. Men zou een strook van ca. 2 meter kunnen voorzien als suggestiestrook voor fietsers in de twee richtingen, en de rest helemaal voor de voetganger laten.
De fietsers aan de buitenkant betekent aan de buitenzijde in het stadspark. Men zou deze fiets-suggestiestrook kunnen vormgeven in donkere dolomiet, terwijl de rest in de oorspronkelijke dolomiet blijft.

fietssuggestiestrook in zwarte dolomiet naast voetgangersstrook in bleke dolomiet
Missing link
Hopelijk komt er ooit een doortekking van de fietsring langs de Naamsevest. Dit lijkt wenselijk omdat fietsers overal door moeten kunnen en men geen half werk mag afleveren. Indien doortrekking, dan roept dit een heuse herinrichting van de Naamsevest op. Dit moet misschien maar eens gebeuren. De Naamsevest is breed genoeg om heringericht te worden met een beveiligde fietsroute er langs. Dan is een fietspad er mogelijk tussen bomen aan de stadszijde van de straat met gemotoriseerd verkeer. Er zou plaats zijn voor fietsers aan de buitenkant van de stoep en voor voetgangers aan de kant van de huizen. Dit zou ook toelaten om het beeld van de groene Vesten met hoge bomen door te trekken aan één zijde van het gemotoriseerd verkeer.

doortrekking van het fietspad langs de Naamsevest
De realisatie van de fietsring mag niet afleiden van de doelstelling dat de binnenstad helemaal voor fietsers op een veilige manier moet kunnen doorkruist worden. Elders wordt het voorstel gedaan om de straten die parallel lopen met de fietsring om te vormen naar woonerven.
De kern
Wandel- en fietsring op de vesten
- Voetganger is prioritaire ruimtegebruiker
- Aparte zijden voor voetganger (binnenkant) en fietser (buitenkant)
- Suggestiestrook in zwarte dolomiet voor fietsers, bleke dolomiet voor voetgangers
- Doortrekking langs de Naamsevest

Parkeren
We kunnen vaststellen dat er voor de binnenstad van Sint-Truiden veel parkings in de vorm van pleinen of parkeergebouwen zijn, met samen een grote capaciteit en een grote variëteit aan doelgroepen.
Er zijn ca 2.816 publieke parkeerplaatsen op pleinen en in parkeergebouwen. Dit is zeer veel. Daarvan zijn er ca 2.598 op locaties met grote capaciteit en ca 218 op kleine pleintjes. De indruk bestaat dat deze niet allemaal optimaal benut worden. Daarnaast zijn er op de straten van de binnenstad (waar er betalende zone is) ca 968 parkeerplaatsen, zonder de parkeerplaatsen in de rand (blauwe zone) gerekend.
Van de parkings kan en moet gebruik gemaakt worden om het verkeer in de stad te sturen. Het principe moet zijn dat de stad zo weinig mogelijk met de auto doorkruist wordt en dat er ook niet zoveel behoefte is om langs de straat te parkeren.
De gratis parkings voor langparkeerders op de veemarktsite en aan het zwembad zijn sleutel-elementen voor het functioneren van de stad. Hun grote capaciteit (> 600 plaatsen op de veemarktsite + 150 op parking Speelhof, en bijna 200 plaatsen aan het zwembad) moet zeker behouden blijven.
Aan het NMBS station is er een parking voor treinreizigers (ca 420 parkeerplaatsen).
De parking aan de GAZO is een eerder recente aanwinst (205 parkeerplaatsen). Door de huidige verkeersregeling is hij echter niet bereikbaar vanuit de richting van de Diestersteenweg. De benutting van de capaciteit is hierdoor maar half.

de GAZO parking blijft voor de helft niet benut doordat hij niet bereikbaar is vanuit de richting van Diest en Nieuw Sint-Truiden
De stad realiseert 136 parkeerplaatsen langs de Hasseltse steenweg. Voor wie? Er komen laadpalen voor elektrische auto’s.
De parkings aan het Cultureel Centrum en Minderbroedersplein zijn te beschouwen als één geheel, waar 107 wagens kunnen parkeren. Voorstel: het omdraaien van de rijrichting: in langs de Pater Damiaanstraat vanuit de Naamsevest en uit langs de Clockemstraat. Het voorstel zou vanaf het Europaplein een gemakkelijkere toegang tot deze parkingzone verlenen namelijk langs de Naamsevest, hetgeen de binnenstad minder zou belasten.
Het wegnemen van de mogelijkheid tot toegang uit Clockemstraat tot parking Minderbroedersplein vult het voorgaande punt aan. Het voorstel zou ertoe leiden dat vanaf het station de Stapelstraat en de Clockemstraat minder gebruikt worden om de parking van het Minderbroedersplein te bereiken. Autobestuurders zouden meer gebruik maken van de Centrumparking of de nieuwe toegang nemen vanaf de Naamse Vest.
De omvorming van het Europaplein en omgeving met invoering van éénrichtingsverkeer in de Tongerse steenweg en in de Luikersteenweg en op termijn een ondergrondse parking zou een verhoging van het aantal parkeerplaatsen betekenen. Dit kan een alternatief betekenen voor parkeren op de Grote Markt. De parking daar zou daarom in de toekomst gerust wat kleiner kunnen zijn, hetgeen minder verkeer in het hart van de stad zou brengen. In Lier heeft men zelfs het parkeren volledig verbannen van de Grote Markt.
Het blijft een goed idee om vooral in de parkeergebouwen aan de shoppers kortingen op de parkeertarieven of gratis parkeerduur te geven gekoppeld aan aankopen, bij voorbeeld via de Shop & the City kaart. Deze maatregel is gunstig om de binnenstad van Sint-Truiden een betere concurrentiepositie te verlenen als het gaat om winkelen.
Digitale informatieborden die aangeven wanneer belangrijke parkings volzet zijn of hoeveel parkeerplaatsen er nog vrij zijn vindt men veel in grootsteden waar veel parkeergebouwen zijn. Het systeem in Sint-Truiden duidt de weg aan naar parkeergebouwen. Het kan uitgebreid worden naar de open pleinen waar parkings van enig belang zijn.

parkeergeleidingssysteem in Blankenberge: ook open lucht parkeerpleinen aangeduid
Op de Groenmarkt en in het bovenste deel van de Diesterstraat zijn parkeerplaatsen voorzien in het kader van het systeem Shop & Go. Zou het niet beter zijn om de horeca- zaken op de Groenmarkt grotere terrassen te gunnen dan om parkeerplaatsen te voorzien? Dit zou aansluiten bij de ambitie om er een rustig plein van te maken. De geparkeerde auto’s op de enkele parkeerplaatsen in het bovenste deel van de Diesterstraat en de bijhorende verkeersborden ontsieren het decor met het poortgebouw van de abdij.

parkeerplaatsen in het bovenste deel van de Diesterstraat
De kern
Parkeren
- Grote capaciteit en variëteit aan parkings in de binnenstad: 2816 parkeerplaatsen
- Principe: de stad zo weinig mogelijk doorkruisen
- Parkings voor Langparkeerders op Veemarkt en aan zwembad zijn sleutelelementen
- Capaciteit GAZO-parking maar voor helft benut
- 136 parkeerplaatsen aan Hasseltse steenweg; voor wie?
- Omdraaien rijrichting naar parkings C.C. en Minderbroedersplein als één geheel, en geen toegang langs Clockemstraat
- Europaplein: éénrichtingsverkeer in Tongerse en Luikersteenweg en parking ondergronds
- Digitale informatieborden moeten ook het aanbod op grotere pleinen aangeven
- Parkings op Groenmarkt en bovenste deel van Diesterstraat weg te nemen

Ideeën over het verkeer in de stad
Verkeercirculatieplan
In 2021 heeft een studiebureau de opdracht gekregen om een verkeerscirculatieplan uit te werken.
Trends
In het verleden is de stad Sint-Truiden zoals vele andere steden verminkt geworden door de dominantie en de alomtegenwoordigheid van Koning Auto. In de voorbije jaren werd er veel gecorrigeerd. Hierbij is o.m. te denken aan de recente herinrichtingen van de Stationsstraat, de Gazometerstraat, de Cl. Cartuyvelstraat, de Vissegatstraat, de invoering van zone 30, en de heraanleg van de Schepen Dejonghstraat en de Houtmarkt.
Zowel de ingeschreven personenwagens als de gereden voertuigkilometers nemen in Vlaanderen nog altijd jaar na jaar een beetje toe, maar de stijging vlakt af en neigt naar nul. De cijfers op Vlaams niveau verhullen dat in de steden de omslag reeds is ingezet.
Met de vorige feiten en trends in gedachten moet op dit elan verder gebouwd worden. Nederland en de Scandinavische landen wijzen de weg. De initiatieven op Vlaams niveau op het vlak van meer veiligheid voor fietsers kennen een parallel in de bedoelingen van het plaatselijke beleid in Sint-Truiden (fietsring, schoolroutes).
Het station en de Haardstraat, de Speelhoflaan, en herinrichting van het Europaplein
Toen er in 2021 een opdracht werd gegeven aan een studiebureau om een circulatieplan uit te werken en inspraak werd gepromoot bij de burger om zijn mening te geven, waren de verwachtingen hooggespannen. Toen kwam Berkezeizegedacht tot de voorstellen om het verkeer anders te organiseren aan het station om de overbelasting van woonstraat Leopold II straat te vermijden, om doorgaand verkeer terug weg te nemen uit de woonstraat Haardstraat, om de verkeerscirculatie in de Speelhoflaan te ontlasten via een tunnel. Deze voorstellen zijn elders geschetst. Ook over het voorstel om het Europaplein her in te richten handelt een apart stuk.
Geen winkelwandelstraten
Sint-Truiden heeft geen winkelwandelstraat, in tegenstelling tot veel steden van vergelijkbare dimensie. Sint-Truiden heeft enkel een verkeersvrij horeca plein, nl. het H. Hartplein.
Parkeren
Parkeren is veelal een sleutel voor een geslaagd verkeerscirculatieplan. De planners hebben veel parameters in handen die ze kunnen beïnvloeden: duurtijd, tarieven, abonnementen, gratis tijdsduur, systeem van betalen, soms toegangen. Een apart stuk gaat over het parkeren.
Fietstunnels
We hebben één fietstunnel in Sint-Truiden, nl. aan de toegang tot het bedrijvenpark van Brustem. Hopelijk hebben we binnenkort een tweede fietstunnel, nl. onder het spoorwegstation. Deze zou niet alleen voor de nieuwe school een rol vervullen, maar moet ook de fietsersstroom komende van Nieuw St-Truiden naar de stad kanaliseren.
Andere plaatsen waar een fietstunnel zou kunnen overwogen worden zijn de kruisingen met de Hasseltsesteenweg ter hoogte van ‘t Meyland, en onder de omleidingsweg tussen de Tongerse en de Luikersteenweg. De fietstunnel onder de toegang tot het Bedrijvenpark Brustem werd gerealiseerd in het kader van de nieuwe aanleg van dit kruispunt. De vermelde voorstellen voor bijkomende fietstunnels kaderen niet in zulke werken, maar zouden louter ter verhoging van de veiligheid moeten gerealiseerd worden.
Stapelstraat en Clockemstraat
In de Stapelstaat zijn kansen gemist om werkelijk brede voetpaden te maken door 5 parkeerplaatsen te veel. Jammer, hierdoor wordt niet de sfeer geschapen van een bijna-winkelwandelstraat. Integendeel: twee voetgangers kruisen met moeite en heel omzichtig; kruisende paraplu’s: hoger/lager en pas op met die pieken voor de ogen; moeder en dochter flaneren arm in arm: niet hier! Een ongelooflijke flater dus. Een en ander kan gecorrigeerd. In dezelfde gedachte van de mogelijkheid tot vermindering van parkeerplaatsen op de Grote Markt, kan ook geopteerd worden om de parkeerplaatsen in het bovenste deel van de Stapelstraat allemaal weg te nemen. Het gaat om 5 + 5 = 10 parkeerplaatsen. Ook onderaan in de Stapelstraat kunnen parkeerplaatsen weggenomen worden om de stoepen te verbreden.

5 parkeerplaatsen te veel verhinderen dat in de Stapelstraat een brede stoep werd gemaakt; fietsparkeerplaatsen lijken meer nodig
De Clockemstraat moet dienen als uitvalsweg van de Grote Markt en van de Stapelstraat en van het Minderbroedersplein.
In de Stapelstraat is er veel autoverkeer dat deze straat gebruikt voor doorgaand verkeer, niet om op de Grote Markt te parkeren. Waarom nemen automobilisten deze route? Misschien omdat ze dan voorrang hebben aan het kruispunt met de Spaansebrugstraat en de Naamse Vest? Oorsprong/bestemmingsonderzoek, en eventueel een specifieke vraag aan een steekproef van automobilisten, kan dit nagaan en kan scenario’s met alternatieven uitrekenen.
Verkeersarme straten en woonerven
Straten waar geen doorgaand autoverkeer moet komen, kunnen uit de verkeerscirculatie gesloten worden en zo werkelijk verkeersarm gemaakt worden. Met dergelijke maatregelen in zulke straten schaadt men niemands belang en komt men tegemoet aan de veiligheidsbehoefte van de bewoners. Voorbeelden van zulke maatregelen in het verleden zijn de Festraetsstraat, de Boomgaardenstraat, de Plantenstraat, en de Vissegatstraat. Straten waar dit in de toekomst zou kunnen, afhankelijk van opties in het verkeerscirculatieplan en indien de bewoners dit wensen, zijn de Molenstraat en de Leopold II straat, en de Haardstraat. Daarvoor is nodig dat deze verlost worden van doorgaand verkeer. Deze straten zouden verder kunnen omgevormd worden tot eigenlijke woonerven, zoals de Vissegatstraat en de Plantenstraat. Het nut van een woonerf is groter naarmate er minder ruimte is achter de woningen (geen of kleine achtertuin).

Een groen woonerf in Nederland
De kern
Ideeën voor verkeercirculatie
- Koning Auto; laatste jaren veel gecorrigeerd
- Stijging auto vlakt af, beleid aanmoediging en veiligheid fietsers
- Overbelasting woonstraat Leopold II straat; voorstel naar Tiensesteenweg via langsstraat NMBS Parking
- Verkeerscirculatie Speelhoflaan problematisch; voorstel tunnel onder Speelhoflaan
- Sint-Truiden heeft geen winkel-wandel-straat
- Parkeren is sleutel voor verkeerscirculatieplan
- Fietsring op de Vesten: herinrichting van kruisingen met autoverkeer; voorstel op termijn beveiligde fietsroute langs missing link Naamsevest met bomen
- Fietstunnel wenselijk kruispunten Hasseltsestwg en tussen Tongerse en Luikerstwg
- Voorstel brede voetpaden in Stapelstraat
- Stapelstraat en Clockemstraat te veel doorgaand verkeer
- Voorstel woonerven in verkeersarme straten

Twee vreemde keuzes
De verkeerscirculatie in een stad is dikwijls een bron van ontevredenheid, want men kan niet goed doen voor iedereen met elk zijn kijk erop. Op twee plaatsen werden evenwel keuzes gemaakt die neerkomen op verschuiven van een probleem naar elders. In beide gevallen zijn woonstraten het slachtoffer van deze keuzes: de Leopold II straat in de buurt van het station, en de Haardstraat parallel met de Parkstraat. Zodanig miskennen van de functie van straten die men betrekt in een wijziging van verkeerafwikkeling, mag men eigenlijk nooit doen.
Verkeerscirculatie aan het station
Op het stationsplein is de richting naar de Tiensesteenweg voorbehouden voor de bussen van De Lijn. Gewone automobilisten mogen er niet door. Vroeger was de rijrichting in de Gazometerstraat andersom, en was er dubbele rijrichting in de Stationsstraat. De huidige situatie en het afschaffen van het dubbelrichtingsverkeer in de verbinding van de Stationstraat met de Tiensesteenweg had als gevolg dat automobilisten die naar de Tiensesteenweg willen, de sluipweg door de Stationsstraat en dan de Leopold II straat nemen. Door deze regeling heeft men dus sluipverkeer in de Leopold II straat gecreëerd. Op drukke momenten staat er nu een file in de Leopold II straat. Is het wenselijk om verkeer te jagen door een voorheen rustige woonstraat, in vergelijking met de vroegere situatie waarin het verkeer liep door straten en pleinen die hierop voorzien zijn? Elders doet men inspanningen om doorgaand verkeer in straten terug te dringen met verkeersremmende opstellingen (vb. Brandhoutstraat in Brustem, Zoutleeuwsesteenweg) of verkeer te bannen door straten te knippen (vb. Boomgaardenstraat). De bewoners van de Leopold II straat waren blijkbaar niet mondig genoeg.
In de alternatieve situatie van weghouden van verkeer hier, heeft men zelfs een mogelijkheid om in de Leopold II straat en in de Molenstraat een heus woonerf te maken met groeninkleding. Dit zou de buurt opwaarderen! Over het algemeen hebben de huizen geen of een zeer beperkte ruimte achterin en dus veelal geen tuin. De buurt zou het zeker appreciëren indien ze een beetje groen vooraan in de straat kregen in plaats van verkeer.
Het alternatief
Men zou het verkeer van het station naar de Tiensesteenweg kunnen laten verlopen via de langsweg langs de stationsparking. Het lijkt er op dat de ontwerpcriteria voor het herinrichten van het stationsplein sterk waren gedomineerd door de eisen van De Lijn. Hierbij werden de belangen van de plaatselijke buurt opgegeven. Het realiseren van het alternatief veronderstelt een heronderhandeling met De Lijn.
Verkeerscirculatie in de Haardstraat
Hier heeft men een oplossing bedacht voor het ontlasten van de Parkstraat door invoering van éénrichtingsverkeer. Men heeft problemen naar elders verplaatst. Men heeft het uitgaande verkeer verplaatst naar de Haardstraat en zo sluipverkeer gecreëerd in de Haardstraat die in feite een besloten woonstraat was. Contrast: de Haardstraat werd opengegooid voor verkeer; de Vissengatstraat werd na de werken terecht afgesloten voor verkeer.
Was het ontdubbelen van het verkeer in de Parkstraat nodig? Het uitrijden uit de Parkstraat was altijd al moeilijk op drukke momenten wanneer de verkeersstroom in de Diestersteenweg groot was. Verandert daaraan veel door de uitgaande verkeersstroom te verplaatsen naar de Haardstraat 50 m verderop? Ter vergelijking: in het deel van de Parkstraat voorbij de kruising met de Sint-Jansstraat zijn er 15 panden; in de Haardstraat zijn er 36 panden plus nog enkele bouwplaatsen.

wanneer parkeren gelimiteerd wordt is er plaats om het verkeer in twee richtingen te laten verlopen in de Parkstraat
Alternatieven
Het eerst te bekijken alternatief is de vroegere situatie met inperking van het aantal parkeerplaatsen in de Parkstraat ter verbetering van de verkeersdoorstroming.
Het andere alternatief is dat het uitgaand verkeer naar de Diestersteenweg verloopt via de Sint-Janstraat en de Speelhoflaan, die op deze functie van doorgaand verkeer voorzien zijn. De invoeging vanuit de Sint-Janstraat in de Speelhoflaan wordt tegenwoordig bemoeilijkt doordat de uitgang van de parking Veemarkt nu in de Sint-Janstraat uitgeeft en dus de verkeersstroom daar aanzienlijk heeft vergroot. In- en uitrijden van de parking Veemarkt en het ontlasten van de Speelhoflaan kan door een ondergrondse kruisende afslag te voorzien in de Speelhoflaan.
De kern
Twee vreemde keuzes
- Leopold II straat slikt te veel doorgaand verkeer voor een woonstraat
- De langsstraat langs de NMBS Parking moet terug ingeschakeld worden
- De Haardstraat is ook een woonstraat en kreeg doorgaand verkeer naar de Diestersteenweg
- Verkeer terug leiden via de Parkstraat, of langs de St-Janstraat

Projecten voor de ringwegen
-
Wal langs de omleidingsweg om Zepperenweg af te schermen van geluidshinder
De doorgang van de N 80 door Sint-Truiden heeft een nadelige invloed op de omliggende omgeving. Dit is bijvoorbeeld het geval voor de Zepperenweg ten oosten van de kruising met de Rellestraat en de St-Jorisstraat, die aan één kant bebouwd is en waar de bewoners geluidshinder ondervinden. Een bufferwal kan geluidshinder vanaf de N 80 tegenhouden (technische details van aanleg van zulke wal te onderzoeken, opdat de beoogde effecten optimaal zouden zijn).
Indien zulke oplossing zou gekozen worden, lijkt het ook best dat de andere zijde van de Zepperenweg (onmiddellijk achter de voorgestelde wal) zou bebouwd worden voor woningbouw. Daartoe moet dan het gewestplan dat deze zone bestemt als bufferzone, gewijzigd worden mits planologische compensatie. Het lijkt beter om een daadwerkelijke bufferwal te realiseren dan een bufferzone aan te houden.
-
Parallelle weg langs de omleidingsweg ter ontlasting van Kattestraat
Dit projectvoorstel betreft de aanleg van een parallelweg langs de omleidingsweg voor bestemmingsverkeer van de handelszaken langs de Kattenstraat, die zo de woonstraten Zepperenweg, Tichelrijstraat en Kattenstraat hiervan zou ontlasten.
Een parallelweg bestaat aan de overzijde van de expressweg N 80, en ook verderop tussen de Tongerse steenweg en de Luikersteenweg aan weerszijden van de expressweg, waar hij perfect functioneert voor het bestemmingsverkeer voor Delhaize en voor de winkels in het bouwvolume van de heer Neven.
Aan de binnenzijde van de expressweg is er weliswaar minder ruimte om dit te verwezenlijken dan aan de buitenzijde van de expressweg. Het fietspad kan ingenomen worden want is hier in feite overbodig, evenals de afwateringsgracht langs de N 80 die zou kunnen verschoven en plaatselijk in een buis gelegd worden. Beiden bieden gezamenlijk voldoende ruimte om hier een ventweg te realiseren.
-
Voet- en fietspad dat de omleidingsweg on-gelijkgronds kruist, tussen Tongerse en Luikersteenweg
Dergelijk voet- en fietspad is opgenomen in het RUP Brustempoort, zij het in de vorm van een passerelle. Het lijkt aangewezen om dergelijk voet- en fietspad in een tunnel te voorzien.
In zekere zin zou dergelijke tunnel kunnen gezien worden als een goedkoper alternatief dan ondertunneling van de kruispunten aan de Tongerse steenweg en de Luikersteenweg.
Aan de buitenzijde van de ringweg, Festraetsstraat en verder, is dit voet- en fietspad al gerealiseerd, ter ontsluiting van het woonproject ‘De Gulden Bodem‘. Het betekent tevens een mogelijk alternatief voor de fietsverbinding naar Brustem.
In verband met de aantakking aan het Europaplein is in het RUP een erfdienstbaarheid voorzien voor een doorsteek in de bebouwde flank van dit plein; dit is dus op heden wettelijk gegarandeerd.

De realisatie van de projecten van de heer Neven en van de ‘Stadpoort’ en ‘Park Coeme’ en de voortschrijdende realisatie van de ‘Gulden Bodem’ maken dat dit projectvoorstel een actuele betekenis heeft. Dit project zou veel bijdragen aan het veiliger maken van het fietsverkeer - o.a. door schoolgaande jeugd - dat zo de kruispunten aan de Tongerse steenweg en de Luikersteenweg zou kunnen vermijden. De inrichting ter hoogte van het project van de heer Neven, met lagergelegen zone alwaar parking is gerealiseerd, geeft een ideale aanzet voor een tunnel.

hier zou de tunnel onder de ringweg komen
-
Geluidsschermen langs omleiding N3 Luik – Tienen
Technisch onderzoek is aangewezen om te achterhalen welke maatregelen de matige geluidshinder kan verlichten voor Parc du Sud dat in fasen wordt gerealiseerd op de site van het vroegere bedrijf Champagne. Het is niet overal mogelijk om geluidsschermen te plaatsen; hier lijkt het wel mogelijk. Dergelijke maatregel zou tevens nuttig zijn bij de realisatie van het project in voorbereiding voor het gebied Brukskensweg – Aalsterweg.
De kern
Projecten voor de ringwegen
- Wal kan Zepperenweg afschermen van geluidshinder
- Parallelweg ontlast de Kattenstraat
- Ongelijkgrondse kruising met omleidingsweg tussen Tongerse en Luikersteenweg
- Geluidsschermen langs de omleidingsweg

Veilig naar school
’Hoe meer auto’s aan de schoolpoort, hoe onveiliger’ geldt ook voor St-Truiden. De verkeersgeneratie is een ander aspect: op piekuren ‘s morgens en in de namiddag van begin en einde van school is het verkeer in Sint-Truiden in feite verstopt. Er moeten dus meer initiatieven genomen worden om de vicieuze cirkel te doorbreken.
I.v.m. verkeersinfrastructuur is er in het verleden heel wat gebeurd dat de verkeersveiligheid vooral voor fietsers ten goede komt. Het gaat over vrij liggende fietspaden langs de gevaarlijke steenwegen, oversteekplaatsen aan deze steenwegen veiliger maken via beveiligde sluizen, een bijkomend net van conflictvrije fietspaden dankzij het toeristisch fietsroutenetwerk naar de meeste omliggende dorpen en buitenwijken, het openstellen van de vesten voor fietsverkeer, het vrijliggend dubbelrichtingsfietspad in de Stationsstraat, en de invoering van de ‘zone 30’ in het centrum.
Analyse van de verkeersveiligheid
Heel wat inspanningen zijn gedaan door Stadsbestuur en Wegen&Verkeer om de verkeers-infrastructuur en het verkeer veiliger te maken. Die indruk wordt ook bevestigd in statistieken.
De statistieken vervat in de gemeentemonitor 2024 van de Vlaamse administratie levert informatie over alle Vlaamse gemeenten. Omwille van de heterogeniteit van de Vlaamse gemeenten volstaat het niet om Sint-Truiden te vergelijken met het Vlaams gemiddelde. Daarom werd een set van gemeenten geselecteerd die vergelijkbaar zijn met Sint-Truiden (kleine steden, veelal met een historisch stadscentrum, van vergelijkbare bevolkingsomvang en goede voorzieningen o.m. scholen).
Uit de bevraging van inwoners vinden we dat Sint-Truiden de absolute top scoort van alle vergeleken steden waar het gaat om de vraag ‘zijn er voldoende fietspaden?’; op de vraag ‘is het veilig om fietsen?’ scoort St-Truiden ook de absolute top; op de vraag ‘is het veilig voor kinderen om zich te verplaatsen?’ scoort St-Truiden ook niet slecht, in de subtop. Turnhout en ook Ieper scoren hier nog beter dan Sint-Truiden.
Met deze observaties zou men verwachten dat ook het gebruik van fiets en het te voet gaan in Sint-Truiden hoog ligt. Niets is echter minder waar!
Uit de cijfers blijkt dat men in St-Truiden niet veel kiest voor het gebruik van de fiets noch dat men veel verplaatsingen te voet maakt. Men opteert veel gemakkelijker dan elders voor de auto. De werkende of schoolgaande van Sint-Truiden komt samen met deze van Tongeren het meest met de auto en het minst te voet of per fiets. Ingrijpen op gedrag is dus voortaan meer aan de orde dan ingrepen in de verkeersinfrastructuur. Men moet de verhoogde verkeersveiligheid in de binnenstad door de infrastructurele maatregelen communiceren en gedragsverandering betrachten: men hoeft de kinderen niet (meer) tot aan de schoolpoort te brengen, maar men kan volstaan met ze af te zetten en op te halen aan beveiligde ‘havens’ (zie verder). De verplaatsing naar en van school is mede verantwoordelijk voor te veel verkeer: te veel auto’s in de stad.
Maatregelen ter verandering van verplaatsingsgedrag
- Verbod/ontrading van verkeer in schoolstraten
De ‘schoolstraat vrij van autoverkeer’ wordt gepromoot. De straat met de schoolpoort wordt een kwartier of een halfuurtje voor en na schooltijd afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.
Dit kan uiteraard niet overal; denk maar aan de schoolcampus aan de Speelhoflaan.
- Overleg tussen stad en scholen, en communicatie met ouders
Heeft dit voldoende ambitie? Ideaal is een situatie waarin scholen samenwerken met elkaar en met het stadsbestuur, en met goede inspraak van de ouders, om te achterhalen wat de problemen zijn voor veilig naar school gaan, oplossingen uit te werken en dan de nodige sensibiliseringsacties ondernemen.
Een eerste vereiste is toezicht aan de schoolpoort. Ook het gevoel van veiligheid voor de kinderen in het verkeer ook verder van de schoolpoort speelt een rol.
Communicatie is zeer belangrijk! Hierna volgen een aantal voorstellen van initiatieven die in meer of mindere mate kunnen zorgen voor de broodnodige mentaliteitswijziging en gedragsverandering.
- Initiatieven ter sensibilisering en verandering van gedrag
Strapdag is de jaarlijkse autoluwe schooldag voor het lager onderwijs. Kinderen, leerkrachten en (groot)ouders uit basisscholen stappen of trappen op deze actiedag naar school. Alle auto’s gaan aan de kant en er is veel meer ruimte voor kinderen. De chaos aan de schoolpoort wordt tot een minimum gereduceerd. In goed overleg tussen schooldirecties en ouders moet zulk jaarlijks terugkerend evenement aan het begin van het schooljaar goed voorbereid en gecommuniceerd worden om maximale medewerking te krijgen. Het moet ook niet bij één dag blijven, minstens een week. Men mag niet uit het oog verliezen dat zulke strapdag voornamelijk een sensibiliserende waarde heeft, en dat de lagere school-kinderen over het algemeen pas in latere jaren echte schoolfietsers zullen worden of zelfstandig te voet naar school zullen gaan.
Schoolrijen: onderwijzers of onderwijzeressen hebben verantwoordelijkheid voor een ‘rij’ van kinderen die naar school gaan onder begeleiding, doorgaans uit/in de richting van de eigen woonplaats van de onderwijzer(es). Dit systeem kan gestimuleerd worden, en kan ook ingeschakeld worden voor het veilig brengen van de kinderen van/naar een aantal geselecteerde ophaalhavens, die daartoe ook worden ingericht; zie hierover verder in de tekst.
De doelstellingen moeten rekening houden met zowel de doelgroep van kleuters en lagere schoolkinderen en leerlingen van de eerste jaren van het middelbaar, als van laatste jaren- leerlingen van het middelbaar. Met meer zelfstandigheid en rijpheid in het verkeer gaat meer fietsen gepaard en minder brengen met de auto. Vanaf het middelbaar zijn maatregelen die het fietsen promoten zeer relevant. Verkeerseducatie in de middelbare school zal dan ook vooral inzetten op veilig naar school fietsen; sensibilisering moet zorgen voor méér fietsen. Blijkbaar is in St-Truiden op dit punt meer ambitie nodig.
Fietspoolen is in groep naar school fietsen, voor de jongsten best onder begeleiding. Ook dit kan gepromoot worden.
Infrastructuurmaatregelen
Er werd vastgesteld dat de verkeersinfrastructuur in St-Truiden als eerder veilig wordt ervaren, voor de fietsers en ook voor kinderen, en dat er reeds heel wat is gebeurd om de verkeersinfrastructuur voor de zwakke weggebruiker veilig te maken.
Toch is aandacht voor veiligheid van de verkeersinfrastructuur altijd geboden. Immers zwakke schakels in de veiligheid van de verkeersinfrastructuur staan de keuze om de auto te verruilen voor bijvoorbeeld de fiets in de weg. Er kunnen nog bijkomende infrastructuurmaatregelen genomen worden.
- Kruispunten met snel verkeer op de Ringlaan en de Speelhoflaan
De noord-oostelijke omleiding heeft moeilijke kruispunten waar de fietsers over moeten met de Hasseltsesteenweg - Terbiestweg, de Tongerse steenweg, de Luikersteenweg. Er is het moeilijke T- kruispunt Speelhoflaan - Diestersteenweg. Op de kruispunten met de omleidingsweg kan nog één stap hoger geschakeld worden: ongelijkgrondse kruisingen voor fietsers, zoals reeds bestaat aan de kruising aan ingang van Brustem Bedrijvenpark. Hasselt heeft dit als pionier al meer dan 25 jaar op de meeste kruispunten met de Grote Ring. Zie een voorstel elders.
- Kleinere ingrepen ter verhoging van veiligheid, vnl. op kruisingen
Er zijn nog veel plaatsen waar op kruisingen met verkeerswegen er maatregelen kunnen genomen worden om de veiligheid en het comfort van de zwakke weggebruiker te verbeteren. In de komende jaren moet hier verder op ingezet worden.
- Veilige afzet- en ophaalhavens aan de rand van de binnenstad
Ophaalhavens zijn een belangrijk deel van de oplossing, omdat zo een groot aantal auto’s helemaal niet moeten in de binnenstad komen, maar kunnen volstaan met de kinderen te brengen en op te halen aan de rand van de stad. Dus moet ook geïnvesteerd worden in een goede en veilige inrichting ervan. Het faciliteren van het gebruik kan met nieuwere technieken, met sensors, die reservering mogelijk maken van stationeerplaatsen (niet mee uitstappen van de chauffeur/ouder) en parkeerplaatsen (de chauffeur /ouder stapt mee uit en begeleidt de kinderen tot de schoolpoort of levert hen af aan de schoolrij).
Zo een ophaalhaven, voor meerdere scholen, is aangewezen aan het Europaplein, dat vandaag helemaal geen veiligheid uitstraalt. Andere plaatsen voor dergelijke ophaalhavens zijn de omgeving van Klim-op school, de parking aan het zwembad (en schoolrij tot daar), de parking aan de veemarkt, de bestaande parking aan het kerkhof, de parking van het station nabij de lagere school in de Gazometerstraat.
De kern
Veilig naar school
- Auto aan de schoolpoort zorgt voor verstikking
- Relatief veilige fietsinfrastructuur: St-Truiden scoort in de top
- Beïnvloeden van gedrag is belangrijk
- Schoolrijen en ophaalhavens zijn deel van de oplossing
- Fietsen promoten
- Oversteekplaatsen aan kruispunten blijven knelpunten die wachten op ingrepen

Heraanleg Europaplein met ondergrondse parking
Het Europaplein is vandaag een onoverzichtelijk en gevaarlijk verkeersplein.
Een hele tijd geleden had het Stadsbestuur plannen voor het maken van een ondergrondse parking aan het Europaplein. Een voorontwerp werd opgemaakt. Dit voorontwerp voorzag in een ondergrondse parking.
Een vereenvoudiging van de verkeersstromen over het plein kan door in de Tongerse steenweg en de Luikersteenweg enkele rijrichting van/tot de Ringlaan te voorzien. Zo zouden het huidige verkeersplein en de parking omgevormd worden tot een heus stadsplein, met een verhoging van het aantal parkeerplaatsen. De vergrootte parkingcapaciteit kan dan het aanpalende stadsdeel (Luikerstraat en omgeving) optimaal bedienen voor shopping en dienen voor Kiss+Ride i.v.m. de scholen in de binnenstad. Het bovengronds plein kan vergroot worden en een werkelijk sfeervol en aangenaam stadsplein worden aan de zijde van de Casinostraat, en aan de zijde van het stadscentrum kan het ook verbreed worden aan de kop van de Luikerstraat - winkelstraat. Uiteraard blijft het plein de bushaltesen de doorstoming voor bussen van De Lijn behouden.
Deze optie van enkele rijrichting in beide steenwegen is des te meer aan de orde nadat een handelscomplex met bijhorende parkings (project Neven) is gerealiseerd en het gebied tussen de twee steenwegen en de Ringlaan is gevaloriseerd met het project ‘De Stadspoort’ en het 'Park Coëme'.

Verkeersstromen bij éénrichtingsverkeer : Tongerse steenweg in en Luikersteenweg uit
Enkele rijrichting in Tongerse steenweg en Luikersteenweg vb. Tongerse steenweg in en Luikersteenweg uit de stad tot aan Ringlaan, maakt niet alleen het knooppunt op het Europaplein veel eenvoudiger en veiliger en veel kleiner. Het spaart ook enorm veel ruimte uit zowel in de Tongerse steenweg als in de Luikersteenweg die deels aan parkeerplaatsen kan worden besteed.
De verkeersveiligheid boekt grote winst: van 10 kruisende bewegingen met gemotoriseerd verkeer gaat men naar slechts twee kruisende bewegingen, terwijl de resterende kruisingen met voetgangers veel veiliger worden door de aanzienlijke verkleining van het kruispunt.
Betreffende de financiering kan men ervan uitgaan dat de kostprijs voor de herinrichting van het verkeersplein ten laste van het Vlaamse budget van Wegen&Verkeer zou vallen.
De parking kan ondergronds gebracht worden. De ondergrondse parking zou twee toegangen hebben, één langs de zijde van Tongerse steenweg en één langs de Naamsevest, en enige uitgang langs de zijde van de Luikersteenweg.
Inspiratie kan opgedaan worden in Sint-Niklaas, waar de parking onder de Grote Markt werd ingericht middels open zijwanden die zicht bieden op het bovengronds gebeuren.
Men kan opteren voor één verdieping van ondergrondse parking of voor twee verdiepingen. In totaal kunnen er bij één verdieping 226 plaatsen i.pl.v. 101 auto-parkeerplaatsen, winst 125 plaatsen. Een winst van 125 parkeerplaatsen geeft de mogelijkheid om een aantal parkeerplaatsen op de Grote Markt te schrappen. Bovendien gaat dit gepaard met een teruggeven aan de stad van een mooi en aangenaam plein. De weinige overblijvende parkeerplaatsen aan de buitenzijde op het bovengrondse plein moeten voorbehouden worden voor zeer kort parkeren.

De normale gang van zaken bij ondergrondse parkings is dat dit gebeurt in een taakverdeling tussen publiek en privé, waarbij de stad concessie geeft aan een gespecialiseerde investeerder om ondergronds een parking te maken en inkomsten te krijgen uit de uitbating tot in de verre toekomst. Het type parkeren, kort tot middellang in functie vooral van shopping, maakt de gebruiksfrequentie hoog en het rendement en de tariferingspolitiek interessant.

Enkel de investering in de aankleding van het bovengronds plein valt deels ten laste van de stad.
Het nieuwe bovengrondse plein kan sfeervol aangekleed worden tot een aangenaam stadsplein, met vb. waterpartij/fontein, zithoekjes, pergola, sfeerverlichting. De aankleding van dit plein verdraagt ook enige symboliek: Europa en fruit.
hiernaast: Marktplaats in Lier

plein in Vöru, Estland
Het thema ‘St-Truiden historische stad’ en het voorontwerp van D+A Consult indachtig, laat men de bomenrij vanuit Tichelrij doorlopen over het verkeersplein naar de Naamsevest om de historische vesten te accentueren. De historische Brustempoort wordt ook best symbolisch voorgesteld aan de kop van de Luikerstraat.
De kern
Heraanleg Europaplein met ondergrondse parking
- Vandaag onoverzichtelijk en gevaarlijk verkeersplein
- Voorstel 1: enkele rijrichting in Tongerse en Luikersteenweg
- Vergrootte parkeercapaciteit voor winkelstraat Luikerstraat en voor Ksis & Ride
- Grote winst voor verkeersveiligheid; financiering verkeersplein door Wegen & Verkeer
- Voorstel 2: ondergrondse parking, één of twee verdiepingen
- Werkgroep kan verkenning doen van voorbeelden elders
- Winst 125 parkeerplaatsen kan gecompenseerd worden op de Grote Markt
- Privé-investering; enkel sfeervolle aankleding bovengronds plein ten laste van de stad

Toegang tot parkeren op de Veemarktsite vanaf de Speelhoflaan, en parkeer-inrichting onder veemarkthal
Speelhoflaan
Een Ruimtelijk Uitvoeringsplan gaat over de herinrichting van de veemarktsite. De voorgestelde oplossingen zagen evenwel over het hoofd dat de gelijktijdige realisatie van een intensieve woonbebouwing niet combineerbaar is met het behoud van het gratis parkeren. Omdat dit gratis (of goedkoop) parkeren essentieel is voor het functioneren van de stad, werd afgezien van de realisatie van dit RUP en werd gekozen om de parkeerfunctie te behouden.
Wel werd in 2018 beslist om de toegang tot het parkeren op de veemarktsite langs de St- Janstraat te nemen in plaats van rechtstreeks vanaf de Speelhoflaan. Verkeer verloopt in twee richtingen in de drukke Speelhoflaan die een essentiële ontsluitingsfunctie heeft voor het nabije stadsdeel. De Speelhoflaan herbergt een belangrijke school en de parkeerfaciliteiten voor lang parkeren op de veemarktsite, en vervult een rol voor doorgaand verkeer evenals voor bestemmingsverkeer naar het ziekenhuis. De doorstroming van het verkeer in de Speelhoflaan is problematisch. Aan de T-kruising met de Diestersteenweg zijn er verkeerslichten.
De gekozen oplossing heeft het probleem van kruisend (links afslaand) verkeer naar de parking op de veemarkt verplaatst. Voorheen bestond het probleem ter hoogte van de rechtstreekse toegang, nu op het kruispunt Speelhoflaan – St- Janstraat.
Daardoor is er sluikverkeer gekomen in de buurt. Men heeft dit hopen te kanaliseren door in de Parkstraat enkel éénrichtingsverkeer uitgaand naar de Diestersteenweg te maken. Dit heeft het pijnlijk gevolg dat de Haardstraat is omgevormd van rustige woonstraat tot straat met doorgaand verkeer.
Dit lijkt geen duurzame oplossing. Voor het geval dat men vindt dat de doorstroming in de Speelhoflaan een té groot probleem is geworden, wordt de volgende idee ter overweging gegeven.
Toegang tot parkeerfaciliteiten via ondergrondse toegang vanaf Speelhoflaan
De toegang naar de parkeerfaciliteiten kan gebeuren voor de kruisende links afslaande bewegingen van/naar Speelhoflaan via een tunnel in een sleuf onder de Speelhoflaan. Zodoende wordt het conflict vermeden van kruisende bewegingen die zich vooral in de piekuren voordoen. De rechts afslaande bewegingen kunnen gewoon via de bestaande verkeersinfrastructuur verlopen.

schets van waar de toegang zou komen

impressie vanaf de Speelhoflaan van waar de sleuf zou komen
Parkeerfaciliteiten onderbrengen in de behouden veemarkthal
De voorstellen in het RUP waren ongelukkig: de belevingswaarde voor appartementen in hetzelfde gebouw dat de parkeerfaciliteiten zou herbergen, zou pover zijn. De vrijheidsgraden voor uitwerking van de woonfunctie zouden sterk gereduceerd zijn door een door de parkeerfunctie opgelegd rechthoekig bouwblok rond een patio. Indien wonen toch zou gecombineerd worden in dit noordelijk deel, lijkt het beter om zich te spiegelen aan de ruimtelijk kwalitatieve realisaties van ‘Park Leopold‘ en verderop langs de Abdijstraat. Dit betekent onvermijdelijk dat het oorspronkelijk in het RUP voorziene bouwvolume hier onmogelijk kan gerealiseerd worden en zeker moet verminderd. Inmiddels weten nog weinigen waarschijnlijk dat het de bedoeling was om hier een woonfunctie te voorzien. Er wordt voorgesteld om deze in beperkte vorm te behouden, en de hieraan verbonden realisatie van grondwaarde door de Stad te her- investeren in een kwalitatieve oplossing voor het parkeren, waardoor het lang parkeren -zo goed als- gratis kan blijven .
Betreffende het parkeren komt het voorstel erop neer om lang parkeren te realiseren via een parkeerinrichting onder de veemarkthal. De fundamenten en de rechtopstaande structuren kunnen licht en goedkoop (staalstructuur mogelijk) en snel gerealiseerd worden. De overdekking van de parkeerinrichting zou bestaan uit het dak van de behouden veemarkthal. De noodzakelijke vernieuwing van het dak kan in de zuidelijke oriëntatie met zonnepanelen, waardoor dit vanuit de toekomstige energie- opbrengst kan gefinancierd worden .

parkeerinrichting met drie lagen in staalbouw
Volgens de technische normen volstaat voor een eenvoudig losstaand parkeergebouw een hoogte van bruto 2,7 m per parkeer-laag. Bij de oppervlakte van de bestaande hal (90 m x 60 m) krijgt men hierin ongeveer 200 wagens (8 rijen x 25 parkeervakken van 2,5 m, + reserve voor trappenhal, lift, oprit naar verdieping..).
De hal met elegante structuur voor zulke grote overspanning kan gebruikt worden als aankleding (huid) van de parkeer- inrichting. Er kunnen twee vloeren (2 x 2,7 m = 5,4 m) d.i. drie parkeer- lagen gerealiseerd worden onder de hoogte van het dak aan de zijkant (ca 6 m). De derde laag bevat dan iets minder capaciteit want moet iets terugwijken vanaf de zijkant. Dus wordt de mogelijke parkeercapaciteit in deze inrichting geraamd op ca 600 wagens.
Uiteraard dient in deze optie de dakbedekking vernieuwd. Terwijl er voor het naar het zuiden georiënteerde deel zonnepanelen worden voorgesteld, kan men zich voor het noordelijk deel laten inspireren door historische kunstige daken (vb. Beaune Frankrijk, Hongaarse Sezession- Jugenstil) of door meer recentelijk gerealiseerde groendaken (Hundertwasser, Corda Campus Hasselt).

groen dak op gebouw van de Corda Campus in Hasselt

groen dak in gebouw van architect Hundertwasser
In een variant kan men de gelijkvloerse ruimte onder de hal hoger houden - ca 3,5 m i.p.v. 2,7 m - om zo op momenten hoogte te kunnen bieden aan evenementen zoals de huidige Sunday market.
Nader te bestuderen door deskundigen ter zake.
De kern
Toegang tot parking veemarkt vanaf Speelhoflaan
en parkeerinrichting onder hal
- Functies parkeren en wonen op veemarktsite
- Speelhoflaan heeft ontsluitingsfunctie voor stadsdeel, school en ziekenhuis
- Gekozen oplossing voor toegang parkings, nu van St-Janstraat, heeft probleem verplaatst
- Voorstel: tunnel onder Speelhoflaan voor kruisende bewegingen
- Op veemarktsite zowel lang-parkeren als wonen, met grondwaarde realiseren door de stad
- Parkeerinrichting onder dak hal met zonnepanelen
- Capaciteit 600 wagens
- Onderste laag hoger voor evenementen in hal